Tips tegen stress. Breng met deze 9 tips jouw stressniveau omlaag.
FAQ 020 535 3460 mijn StudiJob inschrijven

Top tips tegen stress. Breng met deze 9 tips jouw stressniveau omlaag.

Het verminderen van stress, een super relevant topic. Want ja, iedereen heeft wel eens met stress te maken. Vandaar dat onze collega’s een paar tips hebben uitgelicht die goed voor hen werken.

Contact Meer info

Iedereen heeft wel eens met stress te maken. Zo ook onze collega’s. Zij delen hun top tips om stress te verminderen. Schrijf je mee?

1. Journalling
“Mijn eerste tip tegen stress: als ik wakker word, dan schrijf ik een bladzijde in een boekje op. Dit kan van alles zijn wat er in mij opkomt. Het kunnen dingen zijn waar ik mee zit of gewoon de gedachten die ik op dat moment heb. Door het op te schrijven heb ik gemerkt dat ik het een plekje kan geven. Zo houd ik niet steeds dingen in mijn achterhoofd waar ik stress van kan ervaren.” – Anna

2. Mediteren / adem oefeningen
“Super simpel en lekker kort! Duurt ongeveer twee minuten en ik noem het meer adem oefeningen dan echt mediteren. Ik doe mijn ogen dicht, adem 10 keer in en uit en probeer aan niks te denken. Dit herhaal ik ongeveer 3 keer en focus mij alleen maar op hoe ik mij op dat moment voel.” – Anna

3. Sporten
“Dit staat voor mij ver bovenaan mijn lijstje. Als ik het druk heb, moe ben of situaties even niet overzie ga ik naar de sportschool of een potje squashen. Ook al kost het me vaak veel moeite om op stressvolle momenten te gaan, als ik eenmaal bezig ben verdwijnt de donkere wolk in mijn hoofd (bijna) altijd. Een warme douche hierna en ik voel me meestal weer zo goed als de oude!” – Robin

4. Mijn sokken momentje
“Dit klinkt misschien raar als één van de tips tegen stress, maar elke ochtend als ik uit de douche kom en mijn schone sokken aantrek heb ik een momentje van bezinning. Dan ga ik even op de rand van mijn bed zitten en sta ik stil bij het feit dat ik een dak boven mijn hoofd heb, gebruik kan maken van een warme douche en natuurlijk schone sokken mag aantrekken. Dit helpt me elke dag blij te starten en te beseffen dat veel dingen waar ik me druk om maak heel erg te relativeren zijn.” – Robin

5. Luisteren naar je lichaam
“Merk je dat je een beetje gespannen bent? Sneller geïrriteerd? Neem dan even lekker tijd voor jezelf. Even geen contact via je telefoon of andere verantwoordelijkheden. Kruip op de bank (of in bed) met een kleedje en een leuk tijdschrift, of zet een leuke serie aan, en doe gewoon 1 uur (of een halve dag) helemaal NIKS. Zeg je afspraken af. Voel je niet schuldig, want heel eerlijk: wie maakt het uit wat jij doet? Je zult je gegarandeerd relaxter voelen en een uitgeruste indruk maken op anderen.” – Dorrit

6. Veranderen van omgeving
“Komen de muren op je af? Word je gek van de hele tijd op dezelfde plek zitten, in je woonkamer of in de slaapkamer? Even helemaal genoeg van je eigen huis of buurt en steeds hetzelfde park? Probeer eens een uitstapje te maken naar vrienden die heel ergens anders wonen! Of leen de auto/pak de trein naar een natuurgebied (ergens in Apeldoorn bij de Veluwe bijvoorbeeld) en maak een 2 uur durende wandeling door het bos.” – Dorrit

7. Wim-Hof-Methode
“We leven in een steeds snellere wereld waarin we dagelijks blootgesteld worden aan waanzinnig veel prikkels. Geen wonder dat het aantal mensen met burn-out klachten de laatste jaren is toegenomen. Ruim twee jaar geleden heb ik een manier gevonden om mezelf te trainen om mezelf beter te wapenen tegen o.a. stress: de Wim-Hof-Methode.
Deze methode bestaat uit ademhalingsoefeningen, meditatie en herhaaldelijke blootstelling aan kou. Hier begin ik mijn werkdag dagelijks mee. Het liefst met een duik in het IJ, maar een koude douche werkt ook. Hiervoor moet ik mijn wekker een half uur eerder zetten, maar de voordelen van deze methode maken dat dubbel en dwars de moeite waard. Ik heb namelijk meer energie, ben scherper en bovenal: ervaar minder stress.
Door de Wim Hof Methode herken ik ook sneller bij mezelf wanneer ik gedurende een dag gestrest raak. Stress is namelijk nauw verbonden met je ademhaling. Met een paar simpele oefeningen weet ik vervolgens mijn stressniveau weer omlaag te brengen. Benieuwd wat dit voor jou kan betekenen? Schrijf je dan bijvoorbeeld in voor een basiscursus van de Wim-Hof-Methode.” – Henri

8. Plan je werkdag
“Wanneer ik veel te doen heb op een dag, ligt stress altijd op de loer. Er valt namelijk maar een bepaald deel van de werkdag echt te plannen! Het zijn juist die ad hoc zaken die kunnen opstapelen en stress opleveren. De eerste tip tegen stress is dan ook: plan altijd maar maximaal 40% van je werkdag vol met afspraken, zo hou je ruimte over voor wat er allemaal nog op je pad zal gaan komen! En mocht het een rustige dag zijn, dan is er altijd nog genoeg administratie te doen.” – Awi

9. Meldingen uitzetten
“ook factoren buiten werk spelen natuurlijk een rol. Vrienden die meteen na werk af willen spreken, ouders die je dit weekend ook weer willen zien of een partner die iets meemaakt wat besproken moet worden. De enige tip die ik hiervoor kan geven in deze moderne tijd, is om je WhatsApp meldingen uit te zetten! Op deze manier krijg je niet ook nog eens constante prikkels vanuit je telefoon en kan je zelf in je pauze even besluiten op iedereen te reageren!” – Awi

Dat waren onze tips tegen stress! Ben jij benieuwd naar een volgende stressmanagement training? Houd dan onze trainingen pagina in de gaten en schrijf je in.

Contact

Hi. Ik ben Anna. Heb je vragen over deze blog? Neem dan contact met mij op!

E-mail Bellen
Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×