Verschillende communicatiestijlen
Om een beeld te krijgen hoe de verschillende communicatiestijlen werken, wordt hieronder de ‘opgebeld worden-situatie’ gebruikt. Er worden vier voorbeeldsituaties beschreven die kenmerkend zijn voor de communicatiestijlen die in de DiSC besproken worden. Hoe reageer je als je zo wordt opgebeld?
Scenario 1: consciëntieus en zorgvuldig
’s Morgens wordt je gebeld door je favoriete neef. Hij begint gelijk over twee tickets die hij heeft gewonnen voor een cruisetocht naar Manchester; ergens volgende week kunnen jullie vertrekken! Het is alles inbegrepen, met goed eten en riante slaapkamers. Verder vertelt hij geen belangrijke details over de trip, en hij geeft je ook geen ruimte om al je vragen te stellen. Je moet gewoon vanavond even langskomen! Nadat hij heeft opgehangen heb je het idee dat je allemaal belangrijke informatie mist. Je zit nog met duizend vragen. Welke datum en welk tijdstip en vanaf welke locatie vertrekt het schip? Hoe lang duurt de boottocht? Wat gaat het weer doen, wat voor kleding moet je inpakken? Wat speelt er nu in Engeland met de brexit? Wanneer zijn jullie precies weer terug in Nederland? Wie gaat er op je kat passen?
Scenario 2: dominant en direct
Je bent druk aan het werk en zit lekker in de flow, totdat je ziet dat je wordt gebeld door een vriendin. Ondanks dat je druk bent, neem je op. Ze begroet je uitgebreid en vraagt hoe het gaat, hoe je weekend was en hoe het met je moeder gaat?? Je reageert kortaf dat je aan het werk bent en of je later kan terugbellen. Je zegt snel gedag en hangt meteen op. Waar was je gebleven?
Scenario 3, stabiel en sociaal
Je wordt gebeld door een vriend. Na de zoveelste keer wisselen van kamer heeft hij nu eindelijk een plek gevonden waar hij de komende jaren kan blijven. Hij moet zijn kamer nog inrichten. Jij kent je vriend langer dan vandaag, en na aandachtig naar zijn verhaal te hebben geluisterd, vraag je of hij het fijn zou vinden als je dit weekend langskomt om te helpen met verhuizen en na te denken over de inrichting van zijn huis. Je zegt je plannen af en gaat het gelijk voor hem regelen. Je hoopt dat hij jouw ideeën mooi vindt en blij is met je hulp, daarom bel je hem na het weekend op om hem dat te vragen.
Scenario 4, interactief en inspirerend
Je collega belt je op en komt gelijk tot de kern: je moet voor haar even iets opsturen naar jullie leidinggevende. Hoezo niet even een leuk gedag? Jij wil het liever eerst hebben over hoe haar weekend is geweest? Was het concert leuk dat je voor haar verjaardag hebt gegeven? Heeft ze nog dat lekkere recept gekookt dat je hebt doorgegeven? Je voelt geen druk om haar ‘bevel’ nu direct op te volgen, en als ze heeft opgehangen ga je eerst je andere collega bellen om je weekend door te spreken.
Vijf tips voor het herkennen en identificeren van de communicatiestijlen
Waarschijnlijk heb je na het lezen van deze scenario’s een beeld van de verschillende communicatiestijlen en de bijbehorende kenmerken. Hoe herken je ze? Hoe kan je erop inspelen? Hier volgen vijf tips over het herkennen en identificeren van de stijlen.
Tip 1. De gouden tip is: Luister naar wat de ander nodig heeft om te zorgen dat de ander hoort wat JIJ te zeggen hebt. Heb je deze tip onder de knie kijk dan naar tip 2 t/m 5!
Tip 2. Heb je te maken met iemand die alles tot in de details wil doornemen? Dan heb je waarschijnlijk te maken met iemand met een consciëntieuze communicatiestijl. Beantwoord vragen dan geduldig. Luister goed en wees zelf ook volledig.
Tip 3. Heb je te maken met iemand die jou als het ware door het gesprek heen duwt? Dan heb je waarschijnlijk te maken met iemand met een dominante communicatiestijl. Houd het dan vooral bij de feiten. Houd het kort en wees efficiënt.
Tip 4. Heb je te maken met iemand die veel belangstelling in je toont en jou op je gemak wil stellen? Dan heb je waarschijnlijk te maken met iemand met een stabiele communicatiestijl. Spreek op een rustige manier en vindt gemeenschappelijke interesses.
Tip 5. Heb je te maken met iemand die van de hak op de tak springt en over van alles en nog wat tegelijk praat? Dan heb je waarschijnlijk te maken met iemand met een inspirerende communicatiestijl. Houd het dan vooral gezellig, en vraag de ander om ideeën. Geef een compliment.
Het is heel belangrijk om te luisteren, heeft iemand details nodig? Onderbreekt ie je? Is dit een type die het heerlijk vindt om de hele dag volgens bepaalde structuur dingen te checken? Of in actie wil zijn? StudiJob werkt daar ook mee. Wil je er mee oefenen? Schrijf je in voor de eerstvolgende DiSC Communicatietraining! Ga naar trainingen voor meer informatie.