18 tips om het kantoorleven te overleven| StudiJob

Hoe kan je het kantoorleven overleven? 18 tips om het kantoorleven te overleven!

Stel, je bent een student in Amsterdam en je hebt net je eerste kantoor (bij)baan. Je stapt een nieuwe wereld in, vol ongeschreven regels en etiquettes. Niets om je zorgen over te maken. We geven je in deze blog een heleboel handige tips om het kantoorleven te overleven.

Kantoortermen

Daar ben je, je eerste dag op kantoor, maar de termen vliegen je om de oren. Wat betekent het allemaal? We vertalen een paar bekende kantoortermen voor je, zodat je straks zo goed mogelijk voorbereid bent!

1. Ergens een klap op geven = definitief een beslissing nemen
2. Een bila hebben = een één op één gesprek met je leidinggevende
3. Iets tegen iemand aanhouden = iets met iemand bespreken

Omgaan met werkstress

Je gaat nu even in je kalender kijken en je bent nu helemaal gestrest omdat je vol met deadlines zit. Hoe ga je hiermee om? Iedereen die een baan heeft gehad, heeft op een gegeven moment de druk van werkstress gevoeld. Dit zijn drie handige tips voor hoe je het beste kan omgaan met werkstress:

1. Ga sporten/wandelen: als je sport, produceer je meer endorfine, dit zorgt voor een positief gevoel in je lichaam.
2. Mindfulness: volgens onderzoek is dit één van de beste manieren om stress te verminderen en je focus te verbeteren.
3. Goed eten: een gebalanceerd dieet helpt bij je humeur en het voorkomen van stress.

Een balans vinden tussen werk en privéleven

Je vraagt je nu af hoe je als werkende student een balans gaat vinden tussen naar de sportschool gaan, hoorcolleges volgen en een biertje halen met je vrienden. Dit is niets om je zorgen over te maken. We hebben namelijk allemaal wel eens het gevoel dat er niet genoeg uren in een dag zijn. Daarom hebben we een paar handige time management tips voor je op een rijtje gezet!

1. Maak een dagelijks schema met tijdsblokken voor verschillende taken.
2. Lekker ‘nee’ zeggen. Doe alleen werkzaamheden waar jij verantwoordelijk voor bent. Je kunt af en toe een collega helpen, maar let er op dat dit niet ten koste gaat van je eigen tijd of werkzaamheden.
3. Stel prioriteiten. Dit gaat verder dan het maken van een lange takenlijst die zo groot wordt waardoor je niet meer weet waar je moet beginnen. Geef prioriteit aan taken die urgentie hebben en gooi niet alles op één hoop.

Een productieve dagje thuiswerken

Ga je voor het eerst thuiswerken? Of heb je misschien al meerdere keren geprobeerd om thuis te werken, maar het lukt helemaal niet om productief te zijn? Dan hebben drie tips voor jouw om je dagje thuiswerken effectiever te maken!

1. Houd je routine aan: zonder vaste schema’s kunnen de grenzen tussen werk en persoonlijke tijd vervagen. Blijf je dagelijkse routines volgen: kleed je aan, ontbijt, lunch, etc. Het belangrijkste is dat je je aan vaste werktijden houdt.
2. Maak een vaste werkplek: zoek een rustige plek in je huis waar je in je eentje kan zitten, zodat je niet afgeleid wordt door mensen. Neem alles wat je nodig hebt met je mee, dus: laptop, opladers, pen en zorg ervoor dat je werkplek netjes is opgeruimd.
3. Gun jezelf een pauze: pauzes nemen is erg belangrijk om stress te beheersen. Neem je lunchpauze of blok indien mogelijk tijd om een wandeling te maken of een kopje koffie te halen.

Productiviteit op kantoor

Heb je na je werkdag het gevoel dat je niet al je taken hebt kunnen afronden? Je begint met een plan en een to-dolijst, maar aan het eind van je dag merk je dat je to-dolijst nog langer is geworden. Productief zijn op kantoor kan moeilijk zijn voor veel mensen en soms weet je ook niet waar je moet beginnen. Dit zijn onze tips die we op kantoor gebruiken om meer productief te zijn.

1. Stel kleine doelen: In plaats van “project afmaken” op je to-dolijst te schrijven, zou je de projecten kunnen verdelen in verschillende taken in plaats van ‘project afmaken’ op te schrijven. Zo blijf je op het goede spoor en maak je de projecten behapbaar.
2. Neem pauzes: Pauzes kunnen je concentratie en humeur verbeteren. Maak een wandeling van 5 minuten door het kantoor of neem een pauze om koffie te gaan halen.
3. Luister naar muziek: Het is aangetoond dat het luisteren naar rustgevende en zachte muziek werkstress kan verminderen. Kies muziek die je helpt focussen zonder je af te leiden. Wij zetten ook elke dag de radio of een leuke playlist op om onze concentratie te verbeteren.

Een boodschap goed overbrengen met betere communicatie

Communicatie is zeer belangrijk voor een goede samenwerking op de werkvloer en zorgt voor meer betrokkenheid. Maar een boodschap overbrengen klinkt makkelijker gezegd dan gedaan. Is het ook! Dit zijn onze gouden tips voor een betere communicatie op de werkvloer.

1. Verschillende communicatiestijlen begrijpen: Er zijn vier communicatiestijlen: direct, indirect, taakgericht en mensgericht. Het begrijpen van de communicatiestijlen help je om beter met mensen van verschillende stijlen te communiceren.
2. Luisteren: klinkt simpel, maar dit is vaak moeilijker dan gedacht. Met luisteren bedoelen we actief luisteren, je moet actief proberen te begrijpen wat de betekenis is van wat er gezegd wordt.
3. Let op je lichaamstaal: met je rug recht staan, schouders ontspannen, armen niet kruisen en oogcontact houden als je met iemand spreekt. Dit zijn allemaal kleine aanpassingen die je kan maken om je lichaamstaal te verbeteren.

Op zoek naar een baan met impact?

Enthousiast geworden over StudiJob? Kijk snel naar onze vacatures! Zo heb je voor je het weet een (bij)baan waardoor je zowel op persoonlijk- als op professioneel vlak groeit. Staat de beste match er niet tussen? Schrijf je dan in en ontvang de nieuwste vacatures direct in je inbox!

Check de vacatures Schrijf je in

Contact

Heb je vragen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

E-mail Bellen
Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×