Hoe maak je een verpletterend cv? 7 tips!

De belangrijkste tip: houd het kort & simpel! Een cv wordt snel gescand, dus ga niet voor een boekwerk. Zorg dat je actief schrijft en korte zinnen aanhoudt. Hoe korter en overzichtelijker, hoe beter! Uitleg geven kan in je motivatiebrief. Wij geven je 7 tips om een verpletterende indruk achter te laten wanneer je solliciteert.

Contact Meer info

1. Persoonsgegevens

Laat zien wie je bent en wat je doet, zoals ‘data analist’ of ‘communicatie- en marketingexpert’. Daaronder zet je kort en bondig je persoonsgegevens zoals je adres, geboortedatum en contactgegevens (mail + telefoonnummer). Zet hier ook de link van je LinkedIn-profiel of website bij, als je die hebt.

2. Foto op je cv

Een foto op je cv is zeker niet verplicht. Echter raden we het wel aan om een foto toe te voegen. Dit maakt het beeld van jou echt compleet. Als je ervoor kiest om een foto toe te voegen, kies dan voor een professionele foto (dus niet één die je in de kroeg hebt gemaakt of een selfie in de badkamer). Een scherpe foto met heldere kleuren ziet er aantrekkelijk uit op een cv. Zorg er ook voor dat de foto laat zien wie je écht bent. Dus draag je altijd je haar los en een lekkere trui? Ga dan niet poseren met je haar in een knot en blouse. Laat je ware ik zien!

3. Profielschets

Een stukje over jezelf van circa 6 à 7 kernzinnen. Wie ben je, wat zijn je belangrijkste competenties, waar wil je naartoe? Dit geeft de lezer van je cv een compleet beeld van jou als persoon! Deze informatie kunnen ze niet halen uit alleen jouw werkervaring en opleiding. Vermeld je profielschets onder je naam + ondertitel of onder je contactgegevens. 

Voorbeeld van een sterke profielschets:

“In 2018 begon ik met de Bachelor Politicologie, ik ben een actieve interdisciplinaire student met een focus richting internationale politiek. Mijn passie is het begrijpen van gedrag en relaties, met name op politiek gebied. Ik ben analytisch, grappig, betrokken, een teamspeler en harde werker en heb een brede interesse (van politiek, muziek tot biomedische wetenschap). In mijn vrije tijd houd ik van zeilen, gitaar spelen en koken met vrienden. Ik maak makkelijk contact met mensen en ben op zoek naar een prikkelende plek waar ik nieuwe dingen kan leren en eventueel door kan groeien. Ik pik dingen snel op, vind snel mijn plek binnen een organisatie en ben flexibel inzetbaar.”

4. Werkervaring en opleidingen

Begin altijd met je meest recente werkervaring! Dit is relevante en interessante informatie voor een werkgever. Bovenaan begin je met het heden en dan werk je toe naar het verleden. Het is voor een werkgever niet per se interessant dat je tien jaar geleden op je buurkinderen paste. Als het wel van toepassing is op jouw functie, dan komt dat later wel aan bod. Laat in 1 regel zien waar je hebt gewerkt, wat je functie was en in welke periode je daar hebt gewerkt. En het liefst in 1 of 2 zinnen of bulletpoints wat je precieze werkzaamheden waren en welke verantwoordelijkheden daarbij kwamen kijken.

Voorbeeld werkervaring:
Social Media Manager | Universiteit van Amsterdam | april 2018 – heden
Ik beheerde de socialmediakanalen van de Universiteit van Amsterdam. Dit bestond uit het doorplaatsen van artikelen, aankondigen van masterclasses en het inplannen van events.

Redactiestagiair | [naam bedrijf] | februari 2017 – juli 2017
Als stagiair ondersteunde ik de redactie met het schrijven van blogs, het updaten van de sociale kanalen en ging ik regelmatig op pad om interviews te doen.

Opleidingen

Ook je opleidingen vermeld je van het heden naar verleden. Het is leuk om ook kort aandacht te geven voor opvallende en interessante vakken die je gevolgd hebt tijdens je opleiding (kies er een paar die relevant zijn). Daarnaast kun je het onderwerp van je scriptie onderzoek benoemen of toffe projecten die je hebt gedaan.

Voorbeeld opleidingen:
2013 – 2017 | MSc Communicatiewetenschap | Universiteit van Amsterdam
Mastertrack: Persuasive Communication

2008 – 2013 | vwo | profiel Economie & Maatschappij | Niftarlake College | Maarssen
september 2016 | Cursus Creatief Schrijven | LCOI

5. Talen en vaardigheden 

Welke vaardigheden en talen beheers jij goed? Dit kunnen computer- of technische vaardigheden zijn, zoals Google Analytics, InDesign, Javascript, Excel en Facebook advertising en ook persoonlijke skills zoals ‘oog voor detail’. Vermeld vooral de vaardigheden die relevant zijn voor de functie waarop je solliciteert. Vaardigheden en eventuele behaalde certificaten vermeld je onder elkaar, linksonder op je CV of onder je werkervaring. 

En spreek jij een aardig woordje over de grens? Altijd goed en zeker het vermelden waard! Noem de talen onder elkaar met daarbij het niveau waarop je de taal beheerst. Dit kan je bijvoorbeeld doen in bolletjes, sterretjes of een gekleurd balkje. Lekker overzichtelijk, zoals een cv hoort te zijn.

6. Wat vermeld je wel en niet op je cv?

Een goede vraag! Bedenk bij alles wat je wilt vermelden: is dit zinvolle en nuttige info voor de baan waarop je solliciteert? Zegt het iets over jou als persoon? Vrijwilligerswerk, hobby’s, of een commissie of bestuursjaar bij een studentenvereniging? Dit is juist hele relevante ervaring, vooral benoemen dus! Hobby’s zijn ook altijd slim, maar let er wel even op dat je hobby’s noemt die je op dit moment ook actief beoefent. Dus schrijf geen hockey op als je daar vier jaar geleden mee bent gestopt. 

Heb je een ‘gat’ op je cv doordat je een tijdje geen baan of studie had? Wat heb je in die periode gedaan? Een mooie, leerzame reis gemaakt? Gezorgd voor je oma? Ook goed om op te schrijven, zo krijgt de persoon die je cv leest meer helderheid over het verloop van de tijdslijn in je cv. 

7. Hoe geef je een cv vorm?

De tijd van cv’s maken in Word met lappen tekst is voorbij! Nu iedereen steeds slimmer met computerprogramma’s wordt, zien cv’s er super gestyled uit. En het mooie? Je hoeft helemaal geen pro in design te zijn om ook zo’n flitsend cv in elkaar te zetten. Er zijn een hoop online templates die je kunnen helpen. Ga wel voor een optie waarbij het makkelijk is om je cv later weer aan te passen. Voor als je je cv moet aanpassen voor een nieuwe sollicitatie. 

Hoe ziet je cv eruit?

Een cv deel je het liefst op in kolommen. Met aan de linker- of rechterkant je contactgegevens, kennis en vaardigheden, interesses en talen. Die kun je namelijk puntsgewijs benoemen en neemt de minste ruimte in beslag. In de andere kolom verwerk je, van boven naar beneden, een persoonlijk stukje, je opleiding, je werkervaring en trainingen.

Alles check? Sla je cv dan als pdf-bestand op. Hierdoor kan er niets meer verspringen in de opmaak en weet je zeker dat jouw mooie cv perfect in de mailbox belandt. 

Handige tools voor de ideale lay-out van je cv:

Canva: gratis cv-bouwer met keuze uit verschillende templates;
Word-template: ook in Word kun je los met templates. Maak er zelf één door het juiste gebruik van tabs en uitlijning of download van het internet;
InDesign: voor de pro’s. Cool als je het kan, maar is zeker geen must.

Ben je klaar en tevreden? 

Stuur je nieuwe cv vooral naar ons toe! Dan kijken wij ernaar en kunnen wij eventueel nog feedback geven. Gegarandeerd dat jij dan alle zelfvertrouwen hebt om te solliciteren met een cv die indruk maakt!

Contact

Hi. Ik ben Dorrit. Heb je vragen over deze blog? Neem dan contact met mij op!

E-mail Bellen Whatsapp
Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×